Barion Pixel

Viszkozitás

A motorolaj viszkozitás jelentése 

Egy folyadék viszkozitása a folyadék folyással szembeni ellenállását jelenti. Amikor külső erők, például gravitáció, hatnak egy folyadékra, a folyadékban lévő molekulák elkezdenek egymás ellen mozogni, ami molekuláris szintű súrlódást eredményez, amely így ellenáll az áramlásnak. Minél nagyobb a belső súrlódás, annál magasabb a folyadék viszkozitása.  

Egyszerűen fogalmazva, a viszkozitás a folyadék belső súrlódásának vagy áramlási ellenállásának mérése. A kenőanyag viszkozitási tartományát jellemzően kinematikai és dinamikus osztályozási rendszerrel jelzik, például az Autómérnökök Társasága (SAE) vagy a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) által létrehozott szabványok segítségével. 

Hőmérséklet hatása a viszkozitásra 

Az, hogy a folyadék viszkozitása hogyan reagál a hőmérséklet- és nyomás változásokra, meghatározza, hogy egy folyadék mennyire tudja ellátni alapvető funkcióit, mint kenőanyag. A kenőanyag alapolajok a hőmérséklet csökkenése során besűrűsödnek és megszilárdulnak, ha a hőmérséklet egy bizonyos küszöbérték, az úgynevezett dermedéspont alá esik. A sűrűsödés növeli a kenőanyag teherbíró képességét, de a keringési képessége jelentősen romlik. A kenőanyagok a hőmérséklet emelkedésével együtt hígulnak, ami csökkenti a teherbíró és a fém-fém érintkezés megakadályozásának képességét, viszont javul a keringési képessége. 

Nyomás hatása a viszkozitásra 

A felületek közötti extrém nyomás csökkentheti a viszkozitást is, amelyet mechanikai nyírásnak neveznek. Ez csökkenti a kenőanyag film szilárdságát, a fém-fém érintkezést és kopást megakadályozó képességét. Ha azonban magasabb viszkozitás választásával próbálják ezt ellensúlyozni, az negatív hatással van a kenőanyag áramlási tulajdonságára és ezzel együtt a hűtési feladatának ellátására is. Az alkalmazáshoz megfelelő viszkozitás kiválasztása kritikus fontosságú az olaj szükséges keringésének és nyomás alatti olajfilm szilárdságának biztosításához, tehát a megfelelő motor olaj sűrűséghez. 

A kétfokozatú motorolaj viszkozitása 

A kétfokozatú motorolajok viszkozitásának meghatározására egy két számból és egy betűből álló kombinációt használunk, ami lehet 5W-30, 5W-40, 0W-30 és így tovább. A motorolaj viszkozitás jelölése olyan adat, amit minden autótulajdonosnak ismernie kell, hiszen általában ez alapján választjuk ki a jármű motorolaját. Egy 0W-30 viszkozitású motorolajon keresztül bemutatjuk, hogy valójában mit jelentenek ezek a számok. 

Vegyük elsőként a jelölés első részét, ami ebben az esetben a 0W. A legtöbben tudjuk, hogy ez a hidegindítási besorolás és a motorolaj alacsony hőmérsékleti viszonyok esetén jellemző viszkozitását jelöli. A W jelölés az angol Winter szóból ered, ami a telet jelenti. A jelölésben található második szám a 30, ami a motorolaj normál üzemi hőmérsékleten tapasztalható viszkozitását jelöli. Ezt 100°C-on mérik. 

A motorolaj viszkozitási tulajdonságát általában két különböző módszerrel, a kinematikai viszkozitással és a dinamikus viszkozitással jelölik. Mindkettő módszer más tulajdonságot mutat meg. 

A kinematikai viszkozitás  

Ezt általában a második szám – példánkban 30 – mérésére használjuk. 

Kinematikai viszkozitás a motorolaj üzemi hőmérsékleti viszkozitást méri 100°C-on. mértékegysége a .centistokes (cSt) de lehet, hogy a motorolaj műszaki adatlapján mm2/s formátumban látható. A 100 °C-on mért kinematikai viszkozitása alapján kerül besorolásra minden motorolaj valamelyik viszkozitási osztályba.  

A dinamikus, vagy abszolút viszkozitás 

Ezt a mérési módszert a motorolaj első számának jelölésére használjuk – példánkban 0W. A dinamikus viszkozitást centipoise cP-ben mérik (Előfordulhat, hogy a Millipascal-másodperces mPa.s SI-mértékegység utal rá). 

A motorolaj dinamikus viszkozitását a hidegindítási teljesítmény jelölésére használják. A dinamikus viszkozitás a kenőanyag áramlással szembeni ellenállása, amelyet ellenállással mérnek. A motorolaj dinamikus viszkozitásának mérése azért fontos, mert egy átlagosan használt jármű esetében a motorkopás 65-75%-a hidegindítás során keletkezik. A motorolaj esetében az első érték azt mutatja, hogy mekkora erő szükséges a motorolaj megkeveréséhez kb. -35°C-on.  

A hidegindítási tulajdonság meghatározására két mérési módszer létezik és általában ezek együttes értékei alapján kerülnek besorolásra a motorolaj az egyik vagy a másik osztályba. 

Az egyik módszer az alacsony hőmérsékleti indítási teszt – Ez azt demonstrálja, hogy a motorolaj lehetővé teszi-e, hogy az indítómotor megforgassa és beindítsa a motort nagyon alacsony hőmérsékleten. 

A második teszt az alacsony hőmérsékleti szivattyúzhatósági teszt – Ez azt mutatja meg, hogy elég folyékony marad-e a motorolaj alacsony hőmérsékleten ahhoz, hogy az olajszivattyú pumpálni tudja. 

Ahhoz, hogy egy motorolaj megkapja a 0W-s besorolást, az olajnak át kell mennie mind a mínusz 35 °C-os alacsony hőmérsékletű indítási, mind pedig a mínusz 40 °C-os alacsony hőmérsékletű szivattyúzási teszten is. 
Amint az a fenti táblázatban látható olaj viszkozitás jelölésekből látszik, egy 0W-s olajnak sokkal alacsonyabb hőmérsékleti teszt körülményeket kell teljesítenie, mint mondjuk egy 20W-snek, ami a 70-es évekig a meghatározó motorolaj volt.  

HTHS viszkozitás 

A HTHS viszkozitás a motorkenőanyag folyással szembeni ellenállását jelöli extrém magas hőmérsékleten (150°C) állandó nyírás mellett. Ez a mérés a forró motor esetében szimulálja a szűk tűréseket és a nagy felületi sebességeket a motor mozgó alkatrészei között. Minél kisebb a mért nyomaték, annál alacsonyabb az olaj HTHS viszkozitása, ami magasabb üzemanyag-hatékonyságot eredményez. 

 

Egy alacsony HTHS értékkel rendelkező motorolaj jobb üzemanyag hatékonyságot és alacsonyabb károsanyag kibocsátást fog biztosítani. Ezzel szemben egy magasabb HTHS értékkel rendelkező motorolaj esetén kedvezőtlenebb a fogyasztás és az emissziós érték, viszont jobban védi a motort az esetleges kopásoktól. A modern motorok esetében már “csak” alacsony HTHS értékkel rendelkező alacsony viszkozitású motorolajok használhatóak. 

Konklúzió: 

Egy jármű motorja esetében a felhasználható motorolajok viszkozitása a motorban használt csapágyak illesztési hézagától, és az olajrendszer kialakításától függ. Mivel a motorolaj nagyban meghatározza a motor megfelelő működését, mindig kiemelten fontos a körültekintő motorolaj választás. 
  

Gyorsbillentyűk

Általános
Navigáció
/
/
/
Visszalépés
Esc
Ablak bezárása
Esc
Gyorskereső
Ctrl
F
/
F2
Személyautó keresés
Alt
A
Teherautó keresés
Alt
T
Motorkerékpár keresés
Alt
M
Típusfüggetlen termékek
F10
Elmentett autók
Alt
P
Előzmények
Alt
E
Kosár
Alt
C
/
Alt
F5
Webshop kezdőlap
Ctrl
Home
Webshop menü navigáció
Ctrl
Fejléc navigáció
Ctrl
Alvázszám kereső
Alt
V
Gyári ajánlat
Alt
G
Gyorsbillentyűk
F1
Billentyűsúgó
Alt
F1
Jármű keresése
Jármű kiválasztása
Kategóriák
Cikklista
Kosár
Alvázszám kereső
Gyári ajánlat kérése
Kiválasztás
Enter
Enter
/
Keresés
Gépelés
Kijelölés
Szóköz
Csoport kinyitása
Enter
Enter
/
Szóköz
/
Ritka gyártók
Alt
S
Ritka modellek
Alt
S
Kiválasztás
Enter
Enter
/
Keresés
Gépelés
Részletes adatok
F8
Autó mentése
F2
Nézetváltás
Alt
N
Rendezés
Alt
R
Autó mentése
Alt
F2
Kiválasztás
Enter
Enter
Keresés
Gépelés
Kijelölés
Szóköz
Típusfüggetlen kategóriák elrejtése
Alt
F10
Kiválasztás és továbblépés
Enter
Csoportok közötti váltás
/
Kosárba helyezés
Enter
Enter
Keresés
Gépelés
Tulajdonságok
F8
Termékadatlap
F7
Kapcsolódó termékek
Alt
K
Kedvencekbe rakás
Alt
F2
Nézetváltás
Alt
N
Rendezés
Alt
R
Több részlet
Alt
+
Kevesebb részlet
Alt
-
Szűrő kijelölése
Szóköz
Darabszám növelése
+
Darabszám csökkentése
-
Megjegyzés
Gépelés
Flottakártya választás
Alt
F
Kilépés a beviteli mezőből
Esc
Funkció indítása
Alt
V
Kiválasztás
Enter
Enter
Jármű adatai
F8
Szűrés
1-9
Fordítás
Alt
F
Keresés
Gépelés
Funkció indítása
Alt
F11
Kiválasztás
Enter
Enter
Új ajánlat
Insert
Fejadat csatolmánya
F3
Fejadatok
F4
Ajánlat másolása
Ctrl
Insert
Fejadat megjegyzés
Alt
F2
Időszak módosítása
Alt
F10
Ajánlat nyomtatása
Ctrl
P
Ajánlatkérő ablakban mentés
Ctrl
Enter
Enter
Tételek oldal mennyiség módosítás
+
-
Tételek oldal megjegyzés
Alt
F2
Tételek oldal rendelés
Alt
R
Tételek oldal csatolmány
F3
Tételek oldal kedvezmény
Ctrl
K