Barion Pixel

Motorolaj, mint folyékony autószerelő: ezek az olajfogyasztás okai

A megnövekedett olajfogyasztás okai 

A megnövekedett olajfogyasztást két fők okra vezethetjük vissza: 

●    olajfolyás - az esetek többségében a motorolaj elfolyása áll a háttérben 

●    a motorolaj elégése - az olaj feljut az égéstérbe és ott elég 

Jelen esetben a motorolaj fogyasztásnak azt a típusát vesszük alapul, amikor a motorolaj elég a motor üzemelése során. 

A motorolaj fogyasztás mértéke   

Minden jármű esetében a motorgyártó meghatároz egy garantált olajfogyasztási szintet, aminek a mértékéig normál üzemi körülmények mellett normális mértékűnek tekinthető az olajfogyasztás. Sokak számára a zéró olajfogyasztás a normális, de a valóságban minden belső égésű motornak van egy minimális olajfogyasztása. 

Az ezredforduló környékén vagy ezt megelőzőleg gyártott motorok esetében normál használat mellett a motor olajfogyasztása normálisnak tekinthető amennyiben az az üzemanyag fogyasztás 0,05% és 0,5% közé esik. Ez egy átlag 8 literes üzemanyag fogyasztási értékkel számolva 0,4 dl - 4 dl / 1000 km mennyiséget jelent. 

Az elmúlt évek során a járművek gyártástechnológiája akkorát fejlődött, hogy egyre szűkebb illesztéseket képesek alkalmazni a motor építése során, aminek a következtében a modern motorok olajfogyasztása jelentősen lecsökkent. Egy modern jármű esetében a normális olajfogyasztás mennyisége már az üzemanyag fogyasztásnak csak a 0,05%-0,1%-a, azaz a fenti 8 literes fogyasztással számolva 1000 kilométerenként 0.4 - 0,8 dl. 

Ezt az értéket meghaladóan beszélhetünk a normálistól eltérő olajfogyasztásról. 

Mi az összefüggés a motor életkora és az olajfogyasztás okai között? 

Az olajfogyasztás általában a motor öregedésével változik. Egy új motornak van egy úgynevezett bejáratási időszaka, amely időszak alatt az alkatrészek összekopnak. Ebben az időszakban egyes motorok esetében normális lehet a megnövekedett olajfogyasztás. Ezért is javasolják az érintett motorok gyártói, hogy az első 1 500 – 3 000 km alatt rendszeresen ellenőrizzük az olajszintet és töltsünk utána amennyiben szükséges. 

A megnövekedett olajfogyasztás a motor alkatrészeinek összekopását követően lecsökken a normális szintre. Majd, ahogy a motor a használat függvényében öregszik és ahogy a motor az életciklusa vége felé közeledik, az olajfogyasztás ismét emelkedni kezd. Ennek a megnövekedett olajfogyasztásnak általában már mechanikai okai vannak. 

 Mi okozhatja, hogy a motor a normálisnál több motorolajat éget el? 

 Az olajfogyasztás növekedését nem csak a motor öregedése okozhatja. Sok más tényező is befolyásolja az olajfogyasztást. 

 -        A szokásosnál nehezebb üzemi körülmények, mint a vontatás, a sportosabb vezetési stílus, vagy akár a szokásosnál több egy helyben történő üres járatás is okozhatják a motor megnövekedett olajfogyasztását. 

 -         Ha változik az olaj sűrűsége, tehát a szokásosnál alacsonyabb viszkozitású motorolajat használunk, az szintén eredményezheti az olajfogyasztás növekedését. Ha például egy motorban eddig 5W-40 viszkozitású motorolajat használtunk, és ezt egy olajcserét követően 5W-30-ra vagy 0W-30-ra cserélték, akkor ez szintén lehet az egyik oka a szokásosnál nagyobb mértékű olajfogyasztásnak. 

 -         Gyengébb minőségű, olcsó motorolaj használata is okozhatja, hogy járművünk több motorolajat “eszik”. A modern, alacsony viszkozitású motorolajok esetében már számolnunk kell az olaj elpárolgásával is. Egyes gyengébb minőségű motorolajok ugyanazon viszkozitás mellett jobban párolognak, mint a prémium gyártók termékei és ez már meglátszik a motorolaj szintjén is, így érdemes jó minőségű motorolajat választani. 

 -         A túl hosszú olajcsere periódus választása szintén eredményezhet túlzott olajfogyasztást, mivel az idő előrehaladtával egy modern jármű esetén a motorolajba bejutó üzemanyag annyira felhigítja a motorolajat, hogy annak viszkozitása már túl alacsony szintre csökken és a motor többet fogyaszt belőle. 

-         A túlzott olajfogyasztást a hosszú ideig túl alacsony olajszint is okozhatja, mivel az alacsony olajszint esetén a motorolaj nagyobb stresszt kap a működés során és emiatt hamarabb “kimerül” és eléri élettartamának a végét. 

A fent említett okok esetében egyszerűen tudjuk befolyásolni a jármű motorolaj fogyasztását, viszont, mivel a magyarországi járműpark átlagéletkora a legutolsó adatok szerint már a 15 évet is túllépte, itthon nem ez a fő probléma. A legtöbb esetben a jármű életkora és a futott kilométerek miatt bekövetkezett öregedés okozza a megnövekedett olajfogyasztást, ami sem a jármű szempontjából, sem pedig a környezet szempontjából nem kedvező. 

 Mégis sok esetben mi a valós oka a túlzott olajfogyasztásnak? 

A magyarországi járműpark gerincét kitevő járművek általában a 2000 és 2010 között jöttek le a gyártósorról és azóta róják az utakat. Ennyi idő alatt normál használat mellett is legkevesebb 200-250.000 km kerül egy átlagos autóba, de nem ritkák a 300-400.000 km-t futott példányok sem. 

Ilyen futásteljesítmény mellett a motorok jelenlegi állapotát leginkább meghatározó tényező a járművet az élete során végigkisérő rendszeres karbantartás megléte vagy hiánya. Szinte csak attól függ a járműnek és a motornak az állapota, hogy a tulajdonosai hogyan használták a járműveket, milyen sűrűn végezték el a rendszeres karbantartásokat és milyen minőségű kenőanyagokat és alkatrészeket használtak az eddigi eddigi élete során. 

A nem megfelelő olajcsere periódus megválasztása, vagy az alacsony minőségű motorolaj használata a motorban lévő lerakódások kialakulásához, az ebből következő olaj fogyasztás növekedéséhez, majd akár a motor alkatrészeinek rendellenes kopásához is vezethet. 

A használat szempontjából az 2-3 dl / 1000 km olajfogyasztási mennyiség az, ami már szembetűnő és zavaró (és ez még mindig a normál határértéken belül van). Ennél a mennyiségnél egy 10.000 km-es olajcsere periódus esetében is legalább egyszer elfogy az olajnívó maximális és minimális szintje közötti teljes olajmennyiség, és emiatt szükségszerű a motorolaj szintjének a szokásosnál sűrűbb ellenőrzése és a rendszeres utántöltés. A normális olajfogyasztási határérték felső szintje esetében már 2.000 km futás után (ami egy átlagos felhasználó 1 vagy 2 havi futásteljesítménye), nagyságrendileg 1 liter motorolajat kell utántölteni. 

A felhasználók többsége tisztában van vele, hogy a magas olajfogyasztásért a motor életkorából és a használatból eredő állapota és kopásának mértéke a felelős. Egy motor teljes körű felújításának költsége sok esetben a jármű értékének egy jelentős részét vagy egyes esetekben akár az egészét kiteszi, emiatt a sok esetben a tulajdonosok alternatív megoldásokat keresnek. 

 Milyen megoldásokkal próbálkoznak a felhasználók a motorfelújítás helyett? 

 Ilyen megoldások általában az olyan speciális olajfogyasztás csökkentő adaléknak a motorolajba való betöltése, amiknek a használata az olajfogyasztás csökkenését ígérik, vagy akár a gyártó által előírt viszkozitású motorolajhoz képest magasabb viszkozitású motorolajra való áttérés a motorolaj utántöltés során. 

Gyakorlatilag mindkét esetben ugyanaz történik, mert azok a motorolaj adalékok, amik olajfogyasztás csökkentésére valók, azok nem folyékony autószerelők és nem képesek a motorkopást megszüntetni, hanem egyrészt ezek az adalékok nagyon sűrűek, másrészt általában olyan polimereket tartalmaznak, amik a motorolajba töltve megnövelik annak viszkozitását. 

 Rövidtávon vizsgálva a dolgot, ugyanazon üzemi hőfok mellett a magasabb viszkozitású motorolaj a vastagabb olaj film révén tényleg jobban tömít és ezáltal rövid távon a motorolaj fogyasztásának csökkenése tapasztalható, viszont az évek során kialakult kokszos lerakódásokat vagy a motorkopást nem fogja orvolsoni. 

A rossz hír, hogy ezzel a megoldással ugyan rövid távon kezelhetők a tünetek és látszólag megoldást jelent a problémára, viszont közép és hosszútávon még rontunk is rajta. 

Annak érdekében, hogy megértsük milyen problémát okozhat egy, a gyártó által előírtnál magasabb viszkozitású motorolaj használata, térjünk ki egy pár mondat erejéig arra, hogy milyen feladatokat lát el a motorolaj a motorban, és vizsgáljuk meg, hogy mi alapján határozta meg a gyártó az adott motor esetében a motorolaj viszkozitását. 

 A motorolaj főbb feladatai a motor működése során: 

 ●    A felületek közötti súrlódás szabályozása 

●    A motor alkatrészein kialakuló kopás csökkentése 

●    Szabályozza motor alkatrészeinek a hőmérsékletét 

●    Tisztítja a belső felületeket 

●    Szabályozza a lerakódások kialakulását 

●    Védi a fémfelületeket a korrózió kialakulásától 

●    Semlegesíti az égés során keletkező savas szennyeződéseket 

 A motorolaj viszkozitásának alapvetően a súrlódás szabályozására, ezzel együtt a kialakuló kopás megelőzésére és a motor működési hőmérsékletére van hatása. 

 Mi alapján kerül meghatározásra a motorolaj viszkozitása egy motorban? 

 A járműgyártó a motorolaj viszkozitását alapvetően a motor gyártása során alkalmazott csapágyhézag szempontjából határozza meg, ugyanis ez az a legkisebb hézag ahol a motorolajnak mindenképpen át kell jutnia üzemi hőmérsékleten a gyártó által meghatározott olajnyomás mellett és képesnek kell lennie csapágyak felületén kialakuló súrlódást csökkenteni, meggátolni a felületi kopások kialakulását, illetve nem utolsó sorban a felületek közötti súrlódás következtében keletkező hőt eltávolítani a felületekről. A legjobb motorolajok tehát megfelelnek a gyártó által elvárt értékeknek, se nem túl alacsony, se nem túl magas viszkozitásúak. 

Miért ne térjünk el a gyártó által meghatározott motorolaj viszkozitástól? 

Amikor azon gondolkozunk, hogy milyen olaj kell az autómba, hogy csökkenthető legyen az olajfogyasztás, mindig jusson eszünkbe a magas viszkozitású olajok előnye és hátránya is. Ha a magas olajfogyasztás miatt az előírtnál magasabb viszkozitású motorolajat vagy motorolaj adalékot használunk, úgy valamennyire csökkenteni fogjuk az olajfogyasztást, mivel a magasabb viszkozitású motorolaj vastagabb olafjilm rétege tényleg jobban tömít, mint az alacsonyabb viszkozitású. 

Viszont ezzel együtt egyrészt kevesebb olajat juttatunk a csapágyakhoz, mivel a magasabb viszkozitású motorolaj vastagabb és nehezebben jut át a szűk csapágyhézagon, másrészt a magasabb viszkozitású motorolaj lassabb áramlásának következtében kevésbé képes a felületek hűtésére, aminek a következtében megemelkedik a motor alkatrészeinek hőmérséklete, ami további lerakódások kialakulásához, a motorolaj idő előtti elöregedéséhez és a motor további kopásához vezethet. 

Nem utolsó szempont, hogy a magasabb viszkozitású motorolaj esetében az olajnyomás is némileg emelkedik, ami a motor hőmérsékletét tovább emelheti. Ezek közép- és hosszútávon mind a motorolaj fogyasztásának további emelkedéséhez vezetnek. 

Konklúzió 

A tervezőmérnök mindig átgondolt tervezés során határozza meg a motorolaj viszkozitását és az adott motorolajjal szemben támasztott egyéb igényeket, amiket a gyártó által meghatározott motorolaj szabványok tartalmaznak. Még megnövekedett olajfogyasztás esetén sem ajánlott ezektől eltérni, mivel ezzel a motor nem megfelelő működését, idő előtti öregedését és kopását kockáztatjuk meg. A legjobb motorolaj mindig a gyártó által előírt típus! 

A jármű motorjának tervezője a motor teljes kenőanyag- és hűtőrendszerét, a motorolaj viszkozitását mind úgy tervezte és határozta meg, hogy a motor a teljes fordulatszám tartományban megfelelően tudjon működni. Minden olyan dolog, amit változtatunk benne, az a motor egészére van hatással. 

{{TERMEKEK:TOBBTERMEK=741169, 11115016, 11051838, 741170, 10928820, 10928819, 10928816, 11049643, 11049642, 10928848, 10928847, 11278281, 11153815, 11278282}}

Gyorsbillentyűk

Általános
Navigáció
/
/
/
Visszalépés
Esc
Ablak bezárása
Esc
Gyorskereső
Ctrl
F
/
F2
Személyautó keresés
Alt
A
Teherautó keresés
Alt
T
Motorkerékpár keresés
Alt
M
Típusfüggetlen termékek
F10
Elmentett autók
Alt
P
Előzmények
Alt
E
Kosár
Alt
C
/
Alt
F5
Webshop kezdőlap
Ctrl
Home
Webshop menü navigáció
Ctrl
Fejléc navigáció
Ctrl
Alvázszám kereső
Alt
V
Gyári ajánlat
Alt
G
Gyorsbillentyűk
F1
Billentyűsúgó
Alt
F1
Jármű keresése
Jármű kiválasztása
Kategóriák
Cikklista
Kosár
Alvázszám kereső
Gyári ajánlat kérése
Kiválasztás
Enter
Enter
/
Keresés
Gépelés
Kijelölés
Szóköz
Csoport kinyitása
Enter
Enter
/
Szóköz
/
Ritka gyártók
Alt
S
Ritka modellek
Alt
S
Kiválasztás
Enter
Enter
/
Keresés
Gépelés
Részletes adatok
F8
Autó mentése
F2
Nézetváltás
Alt
N
Rendezés
Alt
R
Autó mentése
Alt
F2
Kiválasztás
Enter
Enter
Keresés
Gépelés
Kijelölés
Szóköz
Típusfüggetlen kategóriák elrejtése
Alt
F10
Kiválasztás és továbblépés
Enter
Csoportok közötti váltás
/
Kosárba helyezés
Enter
Enter
Keresés
Gépelés
Tulajdonságok
F8
Termékadatlap
F7
Kapcsolódó termékek
Alt
K
Kedvencekbe rakás
Alt
F2
Nézetváltás
Alt
N
Rendezés
Alt
R
Több részlet
Alt
+
Kevesebb részlet
Alt
-
Szűrő kijelölése
Szóköz
Darabszám növelése
+
Darabszám csökkentése
-
Megjegyzés
Gépelés
Flottakártya választás
Alt
F
Kilépés a beviteli mezőből
Esc
Funkció indítása
Alt
V
Kiválasztás
Enter
Enter
Jármű adatai
F8
Szűrés
1-9
Fordítás
Alt
F
Keresés
Gépelés
Funkció indítása
Alt
F11
Kiválasztás
Enter
Enter
Új ajánlat
Insert
Fejadat csatolmánya
F3
Fejadatok
F4
Ajánlat másolása
Ctrl
Insert
Fejadat megjegyzés
Alt
F2
Időszak módosítása
Alt
F10
Ajánlat nyomtatása
Ctrl
P
Ajánlatkérő ablakban mentés
Ctrl
Enter
Enter
Tételek oldal mennyiség módosítás
+
-
Tételek oldal megjegyzés
Alt
F2
Tételek oldal rendelés
Alt
R
Tételek oldal csatolmány
F3
Tételek oldal kedvezmény
Ctrl
K