Az év magyar vállalata:
UNIX Autó Kft.
Az innovátor kereskedő
Szó szerint garázscégként indult, mára 50 milliárdos forgalmat ért el és a hazai autóalkatrész nagykereskedelmi piacon abszolút vezető az UNIX Autó Kft. A válságra fejlesztésekkel reagáltak, piacrészduplázás lett az eredménye.
Bár a kereskedelem területén ténykednek, az innováció is fontos sikertényező a cég életében.
Egy kicsit dupla vagy semmi helyzet volt – így jellemezte Zombori Antal, az UNIX Autó ügyvezető tulajdonosa azt a döntését, hogy a válság kirobbanásakor nem visszavonulót fújt, mint a konkurensek többsége, hanem épp ellenkezőleg: egy komoly növekedési programot indított el. A társaság alig egy évvel a nagy összeomlás után, 2009-ben kezdte el építeni új, több mint 2 milliárd forintból felhúzott logisztikai központját. De ezzel a fejlesztések korántsem értek véget. Jelentősen bővítették járműparkjukat is, aminek köszönhetően sűríteni tudták a kiszállításokat a korábbinál amúgy is több árucikket befogadó új raktárukból, illetve szintén egyre bővülő áruház hálózatukból.
Az idő őket igazolta. A magyar autótulajdonosoknak ugyanis három fontos reakciója volt a gazdasági visszaesésre, amiből kettő a cég malmára hajtotta a vizet, és csak egy volt kedvezőtlen számukra. Bár a lakosság kevesebbet autózott, ugyanakkor a kocsik lecserélése elhúzódott, ami több szervizelést jelentett. Az emberek azonban természetesen ezen is spórolni szerettek volna, így a drágább márkaszervizek helyett inkább az olcsóbb, független szerelőműhelyeket választották. Azaz azokat, amelyeknek az UNIX is szállít.
Így fordulhatott elő, hogy a társaság árbevétele még a legrosszabb válságévben sem esett, ezt követően pedig meredeken emelkedni kezdett. A 2008-ban még 10 milliárd forint alatti forgalmat realizáló cég bevétele tavaly meghaladta az 52 milliárdot, és hasonló ütemben emelkedett a 2015-ben már 4 milliárdot közelítő üzemi eredmény is. A cég közben itthon abszolút piacvezetővé vált: a 7-8 évvel korábbi 20 százalék körüli részesedését 40 százalékra tornászta fel.
Nem ez volt az első alkalom, amikor az UNIX tömegével tudta elcsábítani konkurenseitől az ügyfeleket. A cég, amely a 90-es évek elején még valóban egy egyszerű garázst használt raktárnak, már a kezdetekben is gyorsan növekedett. Akkor azt ismerték fel, hogy miközben hatalmas az igény a négyütemű Wartburgok és Trabantok alkatrészei iránt, ilyeneket csak nagyon kevesen tudnak szállítani a szervizeknek. Zombori Antal azonban ki tudta használni, hogy szülei Németországban élnek, és sikeresen megállapodott néhány ottani gyártóval. Később pedig olyan beszállítókkal bővítették tovább a kinti kapcsolatokat, amelyek az akkoriban már Magyarországon is egyre jobban terjedő nyugati autókhoz gyártottak alkatrészeket.
Az igazi áttörést azonban az hozta meg számukra, hogy ők voltak az első autóalkatrész-nagykereskedő, amely bevezette Magyarországon az elektronikus katalógust. Méghozzá jóval a világháló tömeges hazai elterjedése előtt, 1994-ben. A rendszer nem is internetalapú, hanem telefonos modemeket használó megoldás volt, de így is hatalmas versenyelőnyt jelentett, a céltudatosan vásárló vevők ugyanis nagyon nem szerették a nyomtatott katalógusokat lapozgatni, majd a call centereket hívogatni.
Tulajdonképpen ez a fejlesztés alapozta meg a 90-es évek végének, 2000-es évek elejének növekedési időszakát, amikor a társaság a vevői igényekre reflektálva sorra nyitotta az ügyfelekhez közelebb lévő áruházait. Először csak Magyarországon, majd 1999-től Romániában, 2012 óta pedig Szlovákiában is. Az UNIX mostanra hazánkban több mint 80, keleti szomszédunknál pedig bő 40 áruházat tart fenn, de öt egysége már a legkésőbb induló szlovák piacon is van.
Az innováció azóta is fontos szerepet játszik a cég életében, amely – bár kereskedő vállalat – néhány éve létrehozta saját kutatás-fejlesztési részlegét. A társaság XIII. kerületi telephelyén már jó ideje dolgoznak egy olyan teljesen automatizált logisztikai rendszeren, amely még inkább megkönnyíthetné a készletek kezelését, illetve a rendelések feldolgozását és összeállítását, s amit akár már jövőre kipróbálhatnak az UNIX logisztikai központjában.
Mások mellett ez is hozzájárulhat a jövőbeli növekedéshez, amire a három országban még van tér. Ahogy Zombori Antal fogalmazott: „A 40 százalékos piaci részesedés még mindig azt jelenti, hogy durván három termékből kettőt nem mi adunk el itthon; a cél az, hogy ezeket is mi értékesítsük.” A tulajdonos a jövőben is családi vállalkozásként képzeli el az UNIX Autót, nem keres kiszállási pontot; szeretné, ha egyszer majd a gyermekei vennék át az üzletet.
JANDÓ ZOLTÁN
Vissza a bemutatkozáshoz