Barion Pixel

Mikor és hol kopik az autógumi? Tippek és tanácsok a megelőzéshez

Miért kell figyelni a gumikopásra? 

Az autógumik az autó egyik legfontosabb biztonsági elemét képezik, hiszen közvetlen kapcsolatban állnak az úttal, és ezek tartják fenn a jármű stabilitását. A gumik megfelelő állapota elengedhetetlen ahhoz, hogy a jármű optimálisan működjön, és hogy a vezető biztonságban legyen. Azonban a gumik az idő múlásával elhasználódnak, és a kopás mértéke nagyban befolyásolja a vezetési élményt, a fékezési távolságot és a gumi tapadását. 

Az autógumik kopása természetes folyamat, de ha túlzottan vagy nem egyenletesen kopnak, az komoly problémákra is utalhat. Ebben a bejegyzésben bemutatjuk a leggyakoribb gumi kopás mintákat, azok okait és azt, hogyan előzhetjük meg őket. 

Gyakori kopási mintázatok és okaik 

1. Egyenletes autógumi kopás 

Az egyenletes kopás a legjobb, amit egy autógumitól elvárhatunk. Ez azt jelenti, hogy a gumi felületén nincsenek nagyobb eltérések, a gumi az egész felületén egyenletesen kopik. Ez a kopás típus leggyakrabban akkor fordul elő, ha a jármű futóműve megfelelően van beállítva, és a gumi nyomása is az előírásoknak megfelelő. 

Mit tegyél? 

Az egyenletes kopás azt jelzi, hogy minden rendben van a gumikkal, és az autót megfelelően használják. Ha ezt tapasztalod, akkor a gumik jó állapotúak és biztonságosak. Azonban érdemes rendszeresen ellenőrizni a gumik nyomását, hogy elkerüld a túl alacsony vagy túl magas nyomást. 

2. Egyoldali kopás – a gumi széle kopik 

Ha a gumiabroncs egyik széle kopik, akkor gyanakodhatsz rá, hogy a futómű nem megfelelően van beállítva. Ha az autó kerekei nem párhuzamosak vagy nem megfelelő dőlésszöget tartanak, akkor a gumik egyik oldala gyorsabban fog kopni. A leggyakoribb okok között szerepel a hibás kerékbeállítás, de az is előfordulhat, hogy az autó túl gyakran hajt kanyarokban, ami szintén hozzájárulhat az egyoldali kopáshoz. 

Mit tegyél?  

Ha egyoldali kopást észlelsz, az első lépés, hogy ellenőrizd a futóművet és a kerékbeállítást. Ha szükséges, végeztess el egy futómű-beállítást. A rendszeres kerékbeállítás segíthet elkerülni az egyoldali kopást és megvédi a gumikat a túlzott elhasználódástól. 

3. Középen kopott gumi 

A középen kopott gumi általában a túl magas légnyomás következménye. Ha a gumi túl kemény, a középső rész érintkezik először az úttal, és gyorsabban elhasználódik. Emellett a gyors vezetés és az agresszív kanyarodás is hozzájárulhat ehhez a típusú kopáshoz. 

Mit tegyél? 

Ellenőrizd rendszeresen a gumik nyomását, és mindig a gyártó által ajánlott értéken tartsd. A túlfújt gumik nemcsak gyorsabban kopnak, hanem rontják az autó stabilitását is, így a vezetés biztonságát is veszélyeztetik. 

4. Széleken kopott gumi 

A széleken kopott gumi azt jelzi, hogy a gumik nyomása túl alacsony. Ebben az esetben a gumi széle fog először érintkezni az úttal, így gyorsabban elhasználódik. Továbbá, túl nagy terhelés vagy túlzottan agresszív kanyarodás is vezethet ehhez a problémához. 

Mit tegyél? 

Ha a gumi szélei kopnak, ellenőrizd a guminyomást, és győződj meg arról, hogy nem túl alacsony. A megfelelő nyomás fenntartása nemcsak a gumik élettartamát növeli, hanem a jármű stabilitását is javítja.  

5. Fűrészfogas kopás 

A fűrészfogas gumikopás az aszimmetrikus, durva kopást jelenti, amely gyakran a futómű problémáira vagy elhasználódott lengéscsillapítókra utal. A gumi fűrészfogas kopás mintázata egyenetlen, és a gumik mintázata olyan, mintha apró kiemelkedésekkel és bemélyedésekkel rendelkezne. Erre a problémára gyakran jól hallható mentzaj is felhívja a figyelmet. 

Mit tegyél? 

Ez a probléma leggyakrabban a futómű hibáira utal, ezért célszerű minél előbb szakemberhez fordulni, aki ellenőrzi és szükség esetén beállítja a futóművet. Emellett érdemes megvizsgáltatni a lengéscsillapítókat is, mert azok állapota is befolyásolja a gumik kopását. 

6. Kagylós autógumi kopás 

A kagylós kopás esetén a gumi felületén elszórva, különböző méretű kopott foltok formájában jelentkezik. Kagylós kopást kézzel is lehet érzékelni, mert a gumi felülete hullámos, mint egy kagylóhéj. A gumi kagylós kopása gyakran az elhasználódott vagy nem megfelelően beállított lengéscsillapítók következménye, és nemcsak a gumik élettartamát rövidíti meg, hanem az autó stabilitását és kezelhetőségét is befolyásolja. 

Mit tegyél? 

Ha kagylós kopást észlelsz, mindenképp ellenőriztesd a lengéscsillapítókat. Ha ezek elhasználódtak, cseréltesd ki őket, hogy megakadályozd a további gumikárosodást. Ha a kopás túl nagy mértékű, akkor a gumicsere is indokolt lehet. 

7. Diagonális kopás 

A diagonális kopás a gumi felületén átlósan jelentkező kopást jelenti, amely leggyakrabban a rossz kerékösszetartás következménye. Ez a probléma akkor fordul elő, ha a gumik nincsenek megfelelően beállítva, és nem párhuzamosak egymással, így az úttal való érintkezés nem egyenletes. 

Mit tegyél? 

A diagonális kopás elkerülése érdekében végeztess futómű-beállítást. A pontos kerékbeállítás biztosítja, hogy a gumik egyenletesen érintkezzenek az úttal, és a kopás egyenletesebb legyen. 

8. Foltos kopás 

A foltos kopás azt jelenti, hogy a gumi felületén egyes részek gyorsabban elhasználódnak, míg más részek szinte érintetlenek maradnak. Ezt okozhatja egyenetlen guminyomás, de akár hibás fékrendszer is. 

Mit tegyél?   

Rendszeresen ellenőrizd a guminyomást, és ha szükséges, vizsgáltasd meg a fékrendszert is, mivel a blokkoló fékek is hozzájárulhatnak a foltos kopáshoz. 

Hogyan lehet elkerülni a gumi kopási problémákat? 

A gumik jó minőségének megőrzéséhez a helyes karbantartás kulcsfontosságú. Íme néhány praktikus tipp: 

  • Rendszeresen ellenőrizd a guminyomást. Havonta egyszer vagy hosszabb utazások előtt állítsd be a megfelelő értékre. 
  • Cseréld fel az első és hátsó gumikat. Ez kiegyensúlyozza a kopást (általában 10-15 000 kilométerenként). 
  • Figyelj a vezetési stílusodra. Kerüld a hirtelen gyorsításokat, fékezéseket és éles kanyarokat. 
  • Végeztess futómű-beállítást. Évente egyszer vagy bármilyen rendellenesség észlelésekor érdemes szakemberhez fordulni. 

Összefoglalás: ezt kell tudni a kopott gumiabroncsról 

Bár elsőre nem tűnik kritikus problémának, a gumikopás figyelmen kívül hagyása súlyos következményekkel járhat. A különböző gumikopás fajták autó egyéb problémáiról is árulkodnak, hiszen például a rossz lengéscsillapító gumikopás egyik fő oka. A gumiabroncs kopása az autó lelkének tükre, ezért a gumikopás ellenőrzése legyen a rendszeres karbantartási feladataid között. 

Gondoskodj róla, hogy gumiabroncsaid mindig megfelelő állapotban legyenek, kombináld a rendszeres ellenőrzést a szezonális gumicserékkel, így autód nemcsak biztonságosabb, hanem gazdaságosabb is lesz! 

Gyorsbillentyűk

Általános
Navigáció
/
/
/
Visszalépés
Esc
Ablak bezárása
Esc
Gyorskereső
Ctrl
F
/
F2
Személyautó keresés
Alt
A
Teherautó keresés
Alt
T
Motorkerékpár keresés
Alt
M
Típusfüggetlen termékek
F10
Elmentett autók
Alt
P
Előzmények
Alt
E
Kosár
Alt
C
/
Alt
F5
Webshop kezdőlap
Ctrl
Home
Webshop menü navigáció
Ctrl
Fejléc navigáció
Ctrl
Alvázszám kereső
Alt
V
Gyári ajánlat
Alt
G
Gyorsbillentyűk
F1
Billentyűsúgó
Alt
F1
Jármű keresése
Jármű kiválasztása
Kategóriák
Cikklista
Kosár
Alvázszám kereső
Gyári ajánlat kérése
Kiválasztás
Enter
Enter
/
Keresés
Gépelés
Kijelölés
Szóköz
Csoport kinyitása
Enter
Enter
/
Szóköz
/
Ritka gyártók
Alt
S
Ritka modellek
Alt
S
Kiválasztás
Enter
Enter
/
Keresés
Gépelés
Részletes adatok
F8
Autó mentése
F2
Nézetváltás
Alt
N
Rendezés
Alt
R
Autó mentése
Alt
F2
Kiválasztás
Enter
Enter
Keresés
Gépelés
Kijelölés
Szóköz
Típusfüggetlen kategóriák elrejtése
Alt
F10
Kiválasztás és továbblépés
Enter
Csoportok közötti váltás
/
Kosárba helyezés
Enter
Enter
Keresés
Gépelés
Tulajdonságok
F8
Termékadatlap
F7
Kapcsolódó termékek
Alt
K
Kedvencekbe rakás
Alt
F2
Nézetváltás
Alt
N
Rendezés
Alt
R
Több részlet
Alt
+
Kevesebb részlet
Alt
-
Szűrő kijelölése
Szóköz
Darabszám növelése
+
Darabszám csökkentése
-
Megjegyzés
Gépelés
Flottakártya választás
Alt
F
Kilépés a beviteli mezőből
Esc
Funkció indítása
Alt
V
Kiválasztás
Enter
Enter
Jármű adatai
F8
Szűrés
1-9
Fordítás
Alt
F
Keresés
Gépelés
Funkció indítása
Alt
F11
Kiválasztás
Enter
Enter
Új ajánlat
Insert
Fejadat csatolmánya
F3
Fejadatok
F4
Ajánlat másolása
Ctrl
Insert
Fejadat megjegyzés
Alt
F2
Időszak módosítása
Alt
F10
Ajánlat nyomtatása
Ctrl
P
Ajánlatkérő ablakban mentés
Ctrl
Enter
Enter
Tételek oldal mennyiség módosítás
+
-
Tételek oldal megjegyzés
Alt
F2
Tételek oldal rendelés
Alt
R
Tételek oldal csatolmány
F3
Tételek oldal kedvezmény
Ctrl
K